Подорожуємо без віз. Частина 3. Будапешт

On 12.07.2017 by admin


Надвечірня панорама Будапешту від Замку Буда

Так склалося, що лише минулого року в Будапешті я був тричі. То ж поділюся досвідом добирання, проживання, пересування… ну і таке інше цією однією з найкрасивіших європейських столиць, що є однією з найдоступніших для моїх співгромадян. Окрім того Будапешт є зручним транспортним хабом для продовження подорожей наземним транспортом в Італію, Австрію, Словенію, на Балкани, а чи літаком чи не по всій Європі .

краєвид Дунаю, мостів та Пешту з пагорбу Геллерт Пешт з мостом Ельжбети (Erzsébet híd), парафіяльною церквою середмістя (Belvárosi plébániatemplom) та базилікою св.Іштвана (Szent István Bazilika)

1. Як дістатися?
Є декілька різних досить бюджетних варіантів:
1) найскорший. Єдиний лов-кост авіаперевізник, який наразі здійснює міжнародні перевезення, угорсько-польська компанія WizzAir, головним аеропортом базування якої є якраз Міжнародний аеропорт ім. Ференца Ліста в Будапешті.
Рейси здійснюються з аеропорту Жуляни в Києві.
Наразі час вильоту дуже зручний – о 7:10 і за рахунок різниці часових поясів в Будапешті ви вже будете о 7:50.
Як і всі лов-кост компанії, Візейр працює за схемою “чим раніше купуєте квитки, тим вони дешевші” (виняток складає ситуація, коли квиток лишився 1 незадовго до вильоту і його придбати можна ще дешевше, але то вже треба розраховувати на великий фарт :)
Наразі квитки на вересень можна придбати за 869 грн. (залежить від дня тижня – на вікенд – дещо дорожче). Квитки на серпень на жаль вже коштують вдвічі дорожче.
Ціна поверенення – на диво для Віззейру (який часто на дальні перельоти задирає ціну поверенення вищою мало не вдвічі) – з Будапешту така сама. От тільки з часом не надто зручно – виліт о 8:20, прибуття в Київ о 10:55.


Анонімус

Ну і ще що варто знати про Віззейр – компанія має досить драконівські вимоги до багажу. Безкоштовно із собою в ручну кладь можна брати тільки одну сумку розміри якої не перевищують 42*32*25 см. (ті ж Ryanair чи EasyJet дозволяють безкоштовно провозити більші речі). Тобто для подорожі вихідного дня – може бути і достатньо (решту одягаємо на себе або розпихаємо по кишенях :), але от коли ви обрали Будапешт як місце пересадки для більш серьозних подорожей… Майте на увазі, що за кожну додаткову річ (навіть невелику сумочку чи просто більшу ручну кладь) доведеться доплатити. Так збільшена ручна кладь (до 56*45*25 см) коштуватиме вам ще 430 грн., а ще більшу сумку доведеться здавати в багаж. Якщо вдалося вкластися в 23 кг (насправді то не так мало, літав з повністю укомплектованим туристичним наплічником, де окрім одягу, сала, консерв та особистих речей на 2 тижні подорожі був спаковиний намет, зимовий спальник, карімат і т.п. речі, заважував до 22.5 кг :) то заплатите ще 830 грн., але якщо сумка заважить більше 23 кг (вага однієї допускається до 32 кг), це вам коштуватиме 1075 грн. Більше того, весь багаж треба оплатити он-лайн ще до прибуття в аеропорт. Якщо ви про те забули, або оплачений багаж не відповідає вимогам… Доведеться заплатити взагалі кругленьку суму. Колись, вперше користуючись ловкостом, я так погорів на багажі Ryanair, купивши квиток за 17 євро за свій перевантажений наплічник змушений був в аеропорту заплатити… ще 50 єврів :). То ж майте на увазі. Більше того, якщо ви летите з пересадкою десь далі, тим самим Віззейром, за багаж доведеться платити знову…
Ще одне, про що варто попередити – посадковий талон треба друкувати вдома (в готелі, будь-де, де будете на час відкриття реєстрації – то як правило декілька днів до вильоту), якщо ви про це забудете і захочете зробити це в аеропорту, заплатите ще чималеньку суму.

статуя Свободи (Szabadság szobor) на Цитаделі (Citadella) краєвид з парку Геллерт (Gellérthegy Természetvédelmi terület)

2) об’їздний. Для читачів, хто вперше познайомився з такими правилами лов-кост авіакомпаній і трішки від того причманів, маю гарну новину :). Існують ще лов-кост автоперевізники :). Там ціна квитка – це все що ви сплачуєте, бо навіть мій наплічник-столітровка, що здається в багаж, їде вже безкоштовно. Жодних реєстрацій – водію при посадці досить показати електронний квиток на екрані смартфону. Ні, звісно я не радитиму їхати автобусом з Києва (їхати цілу добу і платити 1500 грн. то занадто навіть для мене :)
Але якщо вже ділитися власним досвідом, то от: Якщо відвідати Будапешт – то не єдина ваша мета і ви плануєте такий собі Євротріп, варто звернути увагу на польського лов-кост перевізника PolskiBus.
Чому б не відвідати заодно і Краків? ;) Дістатися Кракова можна за пропонованим маршрутом в першій частині циклу “Подорожуємо без віз” електричкою, потягом Інтерсіті чи автобусом з Жешува чи Перемишля.

пам’ятник св. Іштвану (Szent István szobra) та костел святого Матьяша (Mátyás Templom) Рибальський бастіон вночі

PolskiBus як і всі ловкости продає дешеві квитки завчасно. Так квиток з Кракова до Будапешта з часом виїзду за 3 місяці коштує 22 злотих (150 грн. – для порівняння, маршрутка з Черкас до Києва коштує 140 грн. :). Але якщо ви надумали їхати вже завтра, то доведеться заплатити від 45 до 69 злотих (залежно від часу відправлення). До Будапешту існує аж 4 рейси на день, найкращий з них з відправленням о 22:50, прибуття в Будапешт о 05:50, тобто можна використовувати його як готель на колесах ;) Звісно, не кожен може виспатися в автобусі, але спробуйте ;) Мені то подобається. Навіть в ПольськомуБусі, де сидінь понатикано так, що коліна впираються в сидушку попереду.
Приїздить автобус в Буду, район Kelenföld, на автостанцію Kelenföld vasútállomás. Поряд станція метро з однойменною назвою. Метром можна швидко дістатися наприклад станції Szent Gellért tér, що поряд з мостом Свободи та парком Геллерт з чудовими краєвидами міста.
Щодо вартості, оплати і квитків у громадському транспорті Будапешта – трішки згодом.

площа Сент-Геллерт (Szent Gellért tér) міст Свободи (Szabadság híd)

3) найцікавіший. Пропоновані вище варіанти – як задешево подивитися Будапешт, але не побачити решта Угорщини :) То ж пропоную ще один, досить зручний та дешевий варіант, як дістатися Будапешта від українсько-угорського кордону.
Отже, доїжджаємо до найзахіднішої точки Неньки ст.Чоп. Зробити то можна потягами з Києва чи Львова. Найраніший потяг, що приїздить в Закарпаття з Києва – то 99й, який в Ужгороді о 8:12, але з якихось причин (певно втрата часу на перечіплення локомотиву) віднедавна він… минає Чоп і з Ужгорода доводиться повертатися маршруткою.
Наступний потяг з Києва в Чопі о 9:26.

Рибальський бастіон (Halászbástya)

З Чопа через кордон до містечка Захонь (Záhony) на угорському боці Тиси вузькою колією курсує електричка. Перша відправляється о 5:30, остання – о 22:20. У зв’язку з різницею часових поясів прибуває в Захонь елкетричка раніше, ніж виїздить з Чопа :) Розклад можна подивитися на сайті Укрзалізниці.
Цей варіант перетину кордону дуже зручний з огляду на гарантованість, що ви на ньому не застрягнете (що не можна сказати, наприклад про автобуси). Прикордонний та митний контроль з українського боку ведеться в спеціальній кімнаті при міжнародному терміналі станції Чоп – до виходу на платформу, угорськими прикордонниками та митниками – безпосередньо в електричці під час поїздки.
Обидві сторони – і нашу, і угорську, здається цікавить лиш одне питання “Скільки цигарок везете?” :)
Щодо вартості – можна купити квиток окремо до Захоні. А можна відразу з Чопа до Будапешта. Ціна щось біля 600 грн. Зручно тим, що якщо ви не плануєте довго затримуватися в Угорщині і з Будапешту прямуєте десь далі, можливо вам і не потрібно буде міняти гроші на національну валюту – форінти, тобто квиток купуєте за гривні. Але про валюту – окремо.
Варто зауважити, що той квиток – добовий, тобто за маршрутом руху потягів ви можете виходити, наприклад, в Нірєдьгазі чи Дебрецені, погуляти цими містами і сідати на інший потяг, що прямує в напрямку Будапешту.

Дебрецен. Велика (кальвіністська) церква (A Nagytemplom) Дебрецен. вулиця Пяч (Piac utca)

2. валюта
Угорщина хоч і член Євросоюзу з 2004 року, до Єврозони ще не приєдналася, тому в обігу тут національна валюта – форінт (міжнародна кодифікація HUF). Курс на даний момент складає 308 форінтів за 1 євро, або ж 9,6 грн. за 100 форінтів. Тобто приблизно можна легко орієнтуватися в місцевих цінах, ділячи їх на 10, матимете ціну в гривні.
Якщо ви подорожуєте через Угорщину та власне Будапешт транзитом, можливо і не буде потреби обмінювати форінти, позаяк тут майже все обладнане терміналами для розрахунків карткою – ті ж магазини чи автомати для продажу квитків на громадський транспорт. В готелях чи хостелах теж приймають євро, сувеніри в історичній частині міста – само собою. Єдиною проблемою виявилося відвідати громадську вбиральню, тільки кеш, та й то радо взяли 1 євро (ще б, якщо вхід був щось не більше 100 форінтів :). Якщо ж вам таки потрібна місцева валюта – без проблем поміняти євро в обмінниках. Проблем, як то в Празі з драконівськими комісіями, в Будапешті я не зауважував, обмінюють за курсом, який вказаний на табло.

циклопічні статуї при вході до музею Земмельвайза (Semmelweis Orvostörténeti Múzeum) і експозиція присвячена І світовій війні факельна хода 22.10.2016 до 60ї річниці Угорської революції 1956 р.

3. пересування містом
Будапешт – місто-мільйонник (1,7 млн. мешканців, вірніше) та площею в 500 кв.км, тому наївно було б ставити за мету обійти його пішки :)
На щастя тут дуже розвинута мережа громадського транспорту – метро, трамваї, троллейбуси та автобуси (в т.ч. нічні), і що дуже зручно – квиток чинний на всі види транспорту.
Як вже згадував – продаються вони в автоматах (мають меню навіть російською), де можна зокрема розрахуватися кредиткою. Ціна квитка на разовий проїзд немаленька – 350 форінтів (але важливо його купувати в автоматі і компостувати при посадці, аніж купувати безпосередньо у водія автобуса, наприклад, бо там він коштуватиме всі 450). Проте, якщо ви плануєте проїхатися не декілька раз, а їздити цілий день. то в нагоді може бути проїздний квиток. На 24 години він коштуватиме 1650 форінтів, причому його чинність закінчується не з настанням нової доби, а рівно через 24 години після першої поїздки (час вказується при компостуванні). За потреби можна придбати також проїздний на 3 дні (4150 форінтів) чи на тижджень (4950 форінтів). Повністю всі тарифи можна дізнатися на сайті перевізника.
Там же можна знайти і мапу маршрутів, і розклади рейсів.


Краєвид пагорбу Геллерт та старих укріплень (Déli Rondella) Буди з Замку Буда (Budavári Palota)

Окремо варто сказати про Будапештське метро, яке є найстарішим в материковій Європі!!! Ообливістю метрополітену в Будапешті є те, що лінії зберігають дух епохи, коли вони були збудовані. Найстаріша лінія М1 (збудована 1896 р.) має вінтажні неглибокі станції через які курсують не менш вінтажні маленькі вагончики (по 3 в кожному потязі) і сама собою вже є туристичною атракцією, більше того, нею можна дістатися ще двох атракцій, які обовязково варто відвідати – то площа Героїв (Hősök tere) та замок Вайдахуняд (Vajdahunyad vára). Лінії М2 та М3 збудовано в 1970-80-х роках, тут все подібно на наш метрополітен, навіть вагони – так звичні нам – Митіщинського заводу. А от лінія М4, будівництво якої йшло з великими труднощами і регулярно переривалося через технічні складнощі (тунель під Дунаєм) так і через брак коштів (зрештою її будівництво коштувало 1,2 мільярда євро!) відкрита зовсім нещодавно – у 2014 р. Тут вже курсують сучасні потяги французької фірми Alstom.

станція метро 1ї лінії вінтажні вагончики метро

Окремо про добирання до аеропорту ім.Ференца Ліста.
Зробити то можна будь-якого часу доби (про нічні автобуси я вже згадував), але все ж то краще робити до 12ї ночі, оскільки денний автобус 200Е курсує часто і зручно – він відїздить від кінцевої станції метро М3 Kőbánya-Kispest (Кьобанья-Кішпешт. чи в просторіччі Кьокі). Вночі доведеться добиратися 2ма нічними автобусами (950 та 900), враховуючи довгі інтервали (до години). Схеми добирання до аеропорту з центру і розклад руху автобуса 200Е від кінцевої метро нижче:

4. де жити
Для бюджетного туриста питання проживання в Будапешті не є великою проблемою. Головним чином в Пешті в самісінькому центрі міста є купа недорогих (5-10 євро за ліжко) хостелів. Однак раджу перед бронюванням все ж перепитати рекомендації того, хто там вже зупинявся, позаяк можуть бути сюрпризи. Так в жовтні минулого року, подорожуючи до Доломітових Альп власним авто ми запланували ночівлю в Будапешті і купилися на низьку ціну (5 євро) та безкоштовною парковкою. Здавалося, те що треба! Рейтинг закладу за Букінгом був 7,0 і то, почитавши відзиви ми вирішили, що головне госятм не подобався шум з сусідніх розважальних закладів. “Подумаєш, якийсь там шум” – вирішили ми, і сміливо забронювали те помешкання. Сюрпризи почалися вже по прибуттю. Перше – хостел довелося довго шукати в плутанині вуличок. А коли ми знайшли потрібний будинок, який містився в самому центрі кварталу червоних ліхтарів :), виявилося, що вхід в хостел з внутрішнього двору за зачиненою брамою (втім – то особливості чи не всіх будапештських хостелів. адже розміщуються вони як праило в старих великих житлових будинках не з самого парадного боку).


пам’ятник св. Іштвану на Рибальському бастіоні

Далі – ще “краще”. Відчинили нам якісь пакистанці (це доречі теж дуже розповсюджено в Будапешті, таким родом бізнесу часто володіють мігранти), які почали нам розказувати, що ми спізнилися (в букінгу справді вказаний приблизний час прибуття був на годину раніше, але це приблизна опція, яка не дає права власнику помешкання знімати бронювання), і тут, звісно ж почався “розвод на бабло”. У них звісно ж є місця, але трішки дорожчі, не по 5, а по 10 євро. Ми були втомлені і таки погодилися, навіть віднесли деякі речі, які прихопили з авта. Душу все ж гріла обіцяна безкоштовна парковка (позаяк підземні пракінги дуже дорогі – ми заплатили щось біля 500 грн. лише за годину). Гроші, щоправда, на щастя все ж заплатити не встигли. З сусудньої кімнати лунали звуки, що відповідали профілю всього кварталу… Та ось за що знижували бали попередні гості! :). Але то ще був не край… Виявилося, що під терміном “безплатна парковка” власники закладу мали на увазі те, що взагалі-то паркування на вулицях Пешта є безкоштовним :) Ну звісно, ставиш собі авто на тротуарі і маєш щастя. От тільки в радіусі 5 кварталів вільного місця не було. Була субота, вечір, навколо купа розважальних закладів… Лишати машину десь ще далі було вже реально страшно в місті з шумним нічним життям :)
То ж подивившись на тих хитрозроблених пакистанців, ми помахали їм рукою і поїхали за місто, поставили намет на березі мальовничого озера :) Я чесно не знаю, чи було то легально, але пізньої осені всі кемпінги на озері вже було зачинено.
Так, про всяк випадок назва цього хостела і його адреса (назви можуть змінюватися) Casa Nora 1074 Budapest, Dob utca 31/b II/8. Не зв’язуйтесь, тільки якщо вас звісно не цікавить профіль того кварталу :)


вид на Ланцюговий міст (Széchenyi Lánchíd) та Парлямент (Országház) з Замку Буди

Про позитивний досвід – міг би порекомендувати непоганий хостел Blue Diamond, в якому я зупинявся двічі за 7 євро за ліжко головне через його близкізть до автовокзалу Népliget, з якого вирушав раненько далі. Проте Букінг каже, що зараз можливостей бронювати це помешкання немає :( Колись мені рекомендували дуже популярний та крутий хостел в Будапешті, та я забув його назву. соррі :) То ж буду вдячний досвідченим, хто би міг щось пристойне порекомендувати в коментах ;)

площа Лайоша Кошута (Kossuth Lajos tér) та монумент Ференца Ракочі (Rákóczi Ferenc lovasszobra) і Етнографічний Музей (Néprajzi Múzeum) в Пешті Парламент вночі

Ще один варіант бюджетного розміщення, раптом ви маєте ранішній виліт з аеропорту – власне заночувати в самому аеропорті. Нічого бомжацького в цьому немає, то нормальна практика. Ви там будете не один :) Та й жодних пиятик бомжів я не зауважува. Такі ж нормальні пасажири, як і ви. Скорш за все всі лавочки будуть вже зайняті, але якщо ви подорожуєте з власним спальником – взагалі чудово – 2й поверх терміналу В поруч з офісами, що зачиняються на ніч. Можна знайти місце навіть з розеткою, щоби підзарядити гаджети. Можна не боятися проспати, вранці перед вильотами (які починаються десь з 6ї години) вас розбудять стюарди гучними звуками з першого поверху – виставлятимуть стовпчики лабіринтів черги до стійок реєстрації.


площа Героїв (Hősök tere), монумент Мілленіуму (Millenniumi emlékmű)

5. як спілкуватися
Угорська мова досить складна для розуміння, позаяк належить взагалі до іншої групи мов, ніж романо-германські чи слов’янські. То ж нічого однокореневого годі й шукати. Втім, таких проблем, які зі спілкуванням я мав в Румунії тут взагалі не було, хоча з угорської я знав лише 4 речі – “тешек” (будь-ласка), “сегєнь” (бідолаха), “дьонхаю лань” (“дівчина з перлами у волоссі” – відома пісня угорського рок-гурту “Омега”) і власне “нем тудом” (не знаю), очевидно, що для побіжного спілкування в нагоді могло стати лиш перше та останнє, та і то користі з того мало.
На щастя з англійською тут все набагато краще, і не тільки в Будапешті. Важлива інформація дублюється принаймні англійською, та й ті, до кого я звертався так-сяк англійську розуміли.

Замок Вайдахуняд (Vajdahunyad vára) Каток міського парку (Városligeti Műjégpálya), вхід :)

6. що їсти
Я не спеціаліст з будапештських злачних місць а чи пристойних закладів харчування. Звісно, не бракує і того, і того. Але не цікавився ані тим, ані тим :). Ціни на продукти в супермаркетах типу TESCO дуже і дуже прийнятні, десь на рівні польських, що дешевше ніж у нас. Майте лиш на увазі що зачиняються вони досить рано (до 18-20:00). Окрім того різних смаколиків можна купити на ярмарках, що періодично проводяться в центрі або біля замку Вайдахуняд.
В Будапешті вважається нормальним пити вино ввечері просто на вулиці – на оглядових майданчиках, на набережній Дунаю… Тільки ж не з горла, як то зробив багато хто з нас :). Там прийнято разом з пляшкою “Токаю” нести на коляцію і скляні бокали :). Щодо вина, то його в супермаркетах – асортимент – очі розбігаються. Звертайте увагу на цінники – той же Токай може коштувати дуже дешево і мало не захмарно.
Пиво – таке собі, хоча за бажанням можна спробувати.

кафешка в Латинському кварталі Сецесія в Пешті

Ще щодо алкоголю в Будапешті, то так, п’яниць не бракує. Колись я писав свої перші враження від цього міста:

Будапешт зустрів ранковим сонцем, що зводилося там десь над Паннойською рівниною за Пештом, красенями – мостами через Дунай, алкашом, що голосно ригав десь в квітнучих кущах бузку в парці Геллерт, закоханою але явно втомленою від нічного споживання пива парочкою на лавочці під також квітнучою сакурою і японцем, що біг зі штативом, вищим за нього вдвічі десь в напрямку Цитаделі. ранковий Будапешт прекрасний


Краєвид ранкового Пешту, Дунаю та мосту Свободи з пагорбу Геллерт

7. що подивитися
Насправді, що писати? Під кожним з фото є підписи, та й цей перелік є насправді дуже коротеньким та не вичерпним.
Гарних подорожей!!! ;)

Парлямент… …та Ланцюговий міст вночі

Інші статті цієї ж серії:
Подорожуємо без віз. Частина 1. Закерзоння
Подорожуємо без віз. Частина 2. Марамуреш

  • Випадкові статті

  • Популярні статті

    • Трипільські зорі – 2010

      На третій рік свого існування благодійний етнофестиваль “Трипільскі зорі” (м.Черкаси) дещо змінив...

    • КриЖталь 2011

      В Черкасах відкрився 4-й фестиваль крижаної скульптури “КриЖталь”

  • Фото з галереї

    Біще. костел Успіння Діви Марії Uhrturm Sion - Grand-Pont 6552