Вулицю Дорошенка (колишня Сикстутська), що веде від проспекту Свободи до вул. Степана Бандери, прикрашають багато цікавих будинків, зведених переважно на зламі 19-го та 20-го століть. Одначе найцікавішим з них є будинок під номером 19. Про нього і піде сьогодні мова.
Цю найпомпезнішу кам’яницю у необароковому стилі збудували для банкіра Едварда Ландау (Edward Landau) у 1909 році. Примітно, що задля зведення цього будинку довелося зруйнувати старішу, але пристойну триповерхову і зовсім не аварійну кам’яницю, збудовану у… 1888 році. Автором проекту того зруйнованого будинку був Соломон Крох, який роком раніше збудував будинок для власних потреб на сусідній парцелі (№21), цей будинок зберігся і донині. Але Ландау вочевидь мав так багато грошей, що їх було не шкода для такої забаганки, як знесення 20-річної будівлі і спорудження на її місці справжнього архітектурного витвору.
Проект будинку Ландау розробив львівський архітектор Володимир Підгородецький (Wlodzimierz Podhorodecki), його авторству також належить палац Дідущицьких на вул. Лисенка (кол. Курковій), житлові будинки на Поповича, 7 та Саксаганського, 11, проекти реконструкції готелю “Жорж” та синагоги Бет Гамідраш.
Кам’яниця виділяється поміж своїх сусідок величезними вікнами, потужними коринфськими колонами, вигадливими балконами, розкішною ліпниною.
Та головна прикраса будинку – це все ж таки шість скульптур, встановлених на карнизі над 3-м поверхом.
Скульптури символізують “Війну”, “Мир”, “Науку”, “Мистецтво”, “Працю” і “Торгівлю”.
“Мистецтво” | “Праця”, прилаштована під розтяжку дротів | “Торгівля” |
“Мистецтво” – польською “Sztuka” – зображається жінкою з палітрою і молотком, “Торгівля” – польською “Handel” – уособлюється постаттю Меркурія.
“Війна” | “Мир”, шкода дивитися… | “Наука” |
Ці алегоричні скульптури, виконані із штучного каменю, зараз нажаль у дуже поганому стані. Але ж дослідження 1990 років показали, що їх авторство належить нікому іншому, як Петру Войтовичу, відомому українському скульптору, автору надзвичайно виразних і динамічних фігур на фронтоні Опери – “Слава”, “Геній музики”, “Геній драми і комедії”. його скульптури прикрашають також фронтон Двірця (залізничного вокзалу). А найвеличнішим з творів П.Войтовича є скульптурна композиція «Розп’яття», розміщена на головному фасаді Ельжбетки.
“Слава” | “Геній музики” на Львівській Опері |
Від моменту побудови окрім власне житла в будинку містилися різні офіси та крамниці, зокрема горілчаний магазин Моха, адвокатські контори тощо. Традиція продовжується і нині. На верхніх поверхах – квартири, на першому – ресторан, за брамою – “Торговий двір”, різні офіси.
інтер’єри сін та сходових клітин |
А у 1960-ті роки тут розміщувалася навіть друкарня, що друкувала газету “Львівський залізничник”.
через браму у двір |
Переглянути Львів на карті більшого розміру
Інші статті серії: Львів непопсовий