Белз. Архітектурна спадщина. Частина 5. Скульптура Белза

Найвідомішою та найвизначнішою скульптурою Белза є колона каплана Вінцента. Встановлена вона на високому постаменті у передмісті Белза на Заболотті (дорогою з боку Червонограда) перед переїздом зправа від дороги.

Каплан Вінцент (1576-1660), канонізований як святий, вважається опікуном убогих, хворих і терплячих. Є засновником товариства Лазаристів.

Вінцент
Святий Вінцент

Автор скульптури невідомий, походить вона з 18-го століття. Скульптура встановлена на високому бароковому постаменті, який огороджений парапетом. Вона зображує молодого чоловіка в чернечому одязі та плащі-пелерині, який лівою рукою спирається на щит, у піднятій правій руці колись він тримав факел. Пластика скульптури є одним з кращих зразків барокової різьби України. Складки одягу своїм світло-тіневим вирішенням виразно підкреслюють рух руки з факелом.
Нажаль пам’ятник занедбано. Факел втрачено. Тепер скидається на те, що Вінцент вказує рукою на Белз, як чисельні лєніни вказували кєпкою шлях до комунізму.


св.Франциск Асизький

Дві інші визначні скульптури розміщено на Замочку перед вівтарем Св.Валентина. І хоча весь комплекс гарнізонного костелу Найсвятішої Марії Панни збудований на початку 20-го століття, найймовірніше, що скульптури значно старші (17-18 ст.). Скоріше всього їх було перенесено з іншого місця, можливо із Домініканського костелу Белза. Під однією із скульптур збереглася табличка, що дозволяє точно ідентифікувати святого, що зображений тут. Старий чоловік в рясі пустельника підперезаний мотузкою є ніким іншим як святим Франциском Асизьким (1181-1226), покровителем всіх живих істот. Святий так любив звірів та птахів, що, на думку сучасників, розумів їх мову. День його смерті – 4 жовтня – святкується сучасним світом як Міжнародний день тварин.


св.Домінік

Під іншою скульптурою табличка не збереглася, але її пов’язують з засновником Домініканського ордену св. Домініком (1170-1221), покровителем вчених. Св Домінік в скульптурі зображений молодим чоловіком в сутані з пелериною з книжкою в руках та вівцею біля ніг.
Пластика скульптур підкреслює легкий рух, емоційну виразність і також є одним з кращих взірців.
Автор даних скульптур лишається невідомим. Окремі джерела припускають, що це міг бути італійський майстер Франциск Капоні (який працював поблизу в бернардинському кляшторі в Сокалі на замовлення Потоцького), інші у ймовірні автори записують Бальтазара Фонтана.
Ці дві скульптури збереглися у досить доброму стані, не рахуючи відбитої голови вівці біля ніг св.Домініка.
Інші скульптури домініканського костелу після його знищення радянською артилерією у 1944 на жаль не збереглися.


св.Урсула

Зате на фасаді костьолу Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці сестер Домініканок збереглося 4 скульптури святих Розалії, що тримає вінок з немовлям, Урсули – тримає книжку та немовля, Катерини Сієнської – тримає розп’яття з ліліями , та ще однієї святої з розп’яттям та черепом в руках, ім’я котрої не встановлено. Цікаво, що скульптура 4-ї святої виконана іншим майстром, про що свідчить значно слабша, порівняно з 3-ма іншими скульптурами, пластика.


св.Розалія

Обох авторів цих скульптур також не встановлено. Ймовірно, виконані вони на початку 18-го століття, коли проводилися оздоблювальні роботи в костелі. Тому авторство іноді пов’язують з любомльським цехом Войцеха Ленартовича.


Скульптура неатрибутованої святої

далі буде
Частина 1. Замочок
Частина 2. Монастир оо.Домініканів
Частина 3. Монастир сестер Домініканок
Частина 4. Дерев’яна церква св. Параскеви П’ятниці
Частина 5. Скульптура Белза
Частина 6. Юдейський слід
Частина 7. Заключна

КАТЕГОРІЇ

Коментування закрито