5 кілометрів кохання
“Тунель кохання”, що поблизу Клевані. Хто би ще років з 10 тому зміг подумати, що не історичні архітектурні пам’ятки чи суто природні красоти, а саме це місце (поряд з сумновідомим Чорнобилем) стане всесвітньовідомою атракцією України.
І звісно. можна скільки завгодно кепкувати над банальністю назви, натякати, що вузький тунель з діючою залізничною колією може стати причиною нещасних випадків, проте саме така розтиражована назва приваблює туристів і не тільки з України.
“Тунель кохання” часто називають “природним дивом”. Але, хоч і сформована ця довжелезна пряма як стріла акуратна арка кронами дерев, насправді походження техногенне. Поїзд, що їде цією колією, збиває гілки, так наче садівник-дизайнер підстригає ці крона
Дістатися тунелю дуже просто. Клевань лежить на трасі Рівне-Луцьк. То ж або авто, або маршруткою (щопівгодини) чи електричкою (значно рідше, звісно) з Рівного, електричкою з Луцька, а чи прямим потягом Київ-Луцьк, який зупиняється рано вранці на станції Клевань.
Найзручніше приїздити саме потягами, оскільки Клевань – дуже довге містечко, з його центру є що йти, а сам тунель розміщений неподалік залізничної станції. Просто проходимо назад (у бік Рівного) до старої дерев’яної будівлі вокзалу і переходимо через колії
йдемо грунтівкою деякий час вздовж колій, доки одна з них не повертає ліворуч – це якраз та колія, що нам потрібна. Треба ще метрів з 500 пройти вздовж цієї колії до переїзду. Там і починається сам тунель
Раджу приїхати сюди на весні саме з раннього ранку (той же потяг з Києва, перша електричка з Рівного чи Луцька якраз підійдуть). О цій порі сонце сходить якраз по лінії тунелю, підсвічуючи колії так, що мені спочатку здавалося, що там – в його кінці то світять фари потяга :)
Але сонце, підіймаючись все вище, заливає тунель золотавим світлом. І о такій порі навколо ні душі (окрім тієї, яку ви візьмете із собою, про кохання ж ;). Ну і ще хіба якийсь “жайворонок”-китаєць, що теж фотограф, запитає дозволу пройти далі :)
До речі, про китайців (як і інших азіатів, бо направду мені важко таки ідентифікувати, хто з них звідки). Клеванський тунель став надзвичайно популярним після виходу на екрани романтичної драми Акійоші Імазакі “Клевань: Тунель Кохання” у 2014 році. Тепер туристів зі сходу тут можна бачити а чи не постійно, не зважаючи на те. що завзяті китайці у 2017 році поблизу міста Хефей збудували аналог “Тунелю кохання” (ну вони і аналог австрійського Гальштату збудували у себе, однак в Австрію їздять).
Хоча, звісно, увагою його не обходять і українці. Початок тунелю, як то у нас водиться по незбагненній мені традиції, звісно ж прикрашають різнобарвні стрічки, пов’язані на стовбури і гілки дерев
вдень тут не проштовхнутися, тому варто йди далі. Добре, що тунель довгий (приблизно 5 км) – гілка тягнеться до сусіднього села Оржів. Чим далі, тим менше стрічок і менше людей
Під час своїх перших відвідин тунелю за браком часу пройшов не багато. По шпалам важкувато йти, а іншого шляху немає. Але далі колія заросла густою травою (щось на кшталт яфин). І окремі відрізки проходяться швидко. Нагода пройти весь відрізок у 5 км випала минулої осені. Зранку був похмурий день і ми лишалися на довше, або таки дочекатися сонця. Всупереч побоюванням пізньої осені тунель по своєму цікавий
Відверто кажучи, перший 2 км від переїзду в Клевані є найцікавіші. Потім, при перетині струмка Гать, коли навколо з обох боків лиш болота – трапляється багато прогалин і вигляд вже не той. Приблизно за 4 км знаходеться розвилка колій. Основна прямує так само як стріла на Оржів, інша повертає вліво до в/ч.
Стрілка облаштована по старинці мануально :)
Далі ще трохи тунелю, потім колія йде вздовж автомобільної дороги зліва, тут досить жвавий рух. Від тунелю вже немає і сліду
Наприкінці колія забирає вправо і виходить в с.Оржів, впираючись у ворота ТОВ “ОДЕК”. Власне то і є під’їздна колія цього підприємства, що займається виготовленням продукції з деревини
І тому хоч на деяких мапах атракція “Тунель кохання” прописана з обох боків (і з Клеванського, і з Оржівського), сенсу спеціально ходити до нього з Оржева я не бачу. Тим паче вся інфраструктура з боку Клеваня. Тепер там навіть є готель з однойменною назвою
Кому не вдалося зробити гарних фото в самому тунелі через натовп туристів, можете це зробити в готелі :)))
Кохайтеся! ;)